A kenyér


A kenyér


Kenyeret azóta fogyasztunk, amióta az emberiség létezik. Sőt, az előember is evett gabonamagvakat, a tűz megismerése után már meg is pörkölte azokat, könnyebb rágás végett zúzta, s az összeállt elegy a forró kövön felejtve kisült az, ami már kenyérnek voltmondható. Hamar rájött, hogy tápláló, erőt adó, jóízű, minden korosztály számára fogyasztható étel, a kenyér.

A kenyér eredete

Eleinte az égiek segítségének tudták be, hogy kásaféle anyaguk kenyérré változott és annak keletkezési helyét, a kezdetleges tűzhelyet is vallásos áhítattal övezték. A kenyérrel kapcsolatos vallásos érzület mindmáig fennmaradt, más okból azonban, mint az ősember idejében. A keresztény vallás különös tiszteletet tulajdonított a kenyérnek. A vallási szertartásokon a kovásztalan kenyér – az ostya – Jézus testét szimbolizálta.

Tengermelléki népek a kenyeret már korán sós víz hozzáadásával készítették, így ízletesebbé vált.  Elődeink kelesztéssel-dagasztással készítették, kisütése is többféle módon történt. Laposra formálva kövön, később edényben a belső peremre tapasztva, a korán megismert cserépedényben elhelyezve, vagy csak puffadtra kialakítva készült.

Az ásatások leletei szerint Egyiptomból ered a kelesztett tészta és itt voltak az első pékek, akik hivatásszerűen készítettek kenyeret értékesítésre. A pörkölt gabonamagvak fogyasztása mindeközben megmaradt napjainkig. A pörkölt mag kemény, a kisgyermekek, az idősebbek részére nehezen fogyasztható. Míg a kenyeret, készülhet az a világ bármely részén, az egészséges szervezet elfogadja.

Mint annyi más, a kovászos kenyér is a Földközi-tenger keleti partvidékéről terjedt el. A világ számos helyén készítenek azonban keletlen tésztájú kenyeret, Indiában a csapátit, a török-arab világban elterjedt a lapos pita, a szentföldön az ortodox macesz. Távol-Keleten rizsből készül többféle kenyér, változatos eljárással.

Földrészünkön a rómaiak már ismerték a fehér és a barna kenyeret, a városokban forgalmas pékségek működtek. A munkálatokat jó fizikumú rabszolgák látták el.

Hazánkban az előttünk itt élt népek is és a bevándorolt magyarok is jól ismerték a gabonatermesztést, s az abból készített kenyeret. Az itt termett gabonabúza sikértartalma igen magas, tápértéke kiváló. 

Korábban az asszonyok foglalkoztak a kenyér készítésével, a pékségek a kis létszámú városokban voltak. A munkálatokban már aprócska leánygyermekek is segédkeztek. A család létszámától függően sütöttek heti egy két alkalommal annyit, amennyi az igényeket kielégítette. Elterjedt volt a sütőasszonyok mestersége. Több vidéken jó erejű, tisztaságra gondot fordító roma asszonyok űzték azt, messze földön híres receptúrával. A tészta erjesztésére használt kovászt a családok vagy a sütőasszonyok nagy becsben tartották, egymás közt cserélgették, vagy éppen féltékenyen őrizték. A  jó liszt mellett a jó kovász az, ami a kenyér voltát meghatározza.
A sütéshez használatos kemence felfűtési hőjét, a sütési időt csak a legtapasztaltabbak tudták jól megállapítani.

A háborúk idején nagy létszámú katonaságot kellett mozgatni, melynek menet közbeni élelmezése nehézkes volt. Úgy oldották meg azután az ellátást, hogy a hópénz (zsold) kiosztása mellett, mozgó pékségekben kenyeret sütöttek, két személyre napi egyet, ebből származik a kenyerespajtás szavunk.
Életünkben a kenyér olyan fontos, hogy számos szóösszetételben megjelenik, pl. kenyérkereset, kenyerespajtás, kenyéradó (gazda), kenyértörés, kenyérpusztító, kenyérgond, kenyérleső – és még hosszasan lehetne sorolni.
A kenyér szó eredete és jelentése
A kenyér valószínűleg ősmagyar kori jövevényszó. A kenyér szó a honfoglalás idején feltételezhetően a lepénykenyeret jelentette.
A középkorban kétféle „kenyér” volt ismert: a hamuban-parázsban sült lepénykenyér, melyre a pogácsa jövevényszót kezdték használni,  és az erjesztett kenyér, melynek kenyér lett a neve.
Magyar kenyérfajták
Magyarországon a legelterjedtebb, és legtöbbet fogyasztott kenyérfajta a fehér kenyér és a félbarna kenyér. Leggyakrabban búza-, búzacsírás-, rozs-, rozsos kenyeret, szójásat, korpásat vagy éppen burgonyásat választunk a pékségben.
Egyedi kenyerek
Számos kenyérféle létezik, ezek alakban, és/vagy összetételben, esetleg előállításuk módjában különböznek az előzőekben felsoroltaktól.
·        Kalács: a kelt kalács a kenyér különleges változata. A kalács készítésénél tejjel, cukorral, zsiradékkal (vaj, margarin, stb) dagasztott, gyakran tojásos, tehát gazdagabb összetételű tésztával dolgoznak.  Fonott vagy fonott jellegű, szabadon vetett vagy formában sütött termék.
·        Cipó: kerek kenyér alakú, de a kenyérnél kisebb, annak a tésztájából kiszakított,  sült tészta.
·        Lángos vagy lepény (langalló, kenyérlepény): kenyértésztából kiszakasztott, minél vékonyabbra nyújtott, jól megsózott és zsírozott lepényforma sütemény.
·        Lepénykenyér vagy lepény: liszt, víz, só összetételű, erjesztetlen sült tészta. A XIX. században egész Magyarország területén elterjedt különféle néven. Búza-, rozs-, árpa-, kukorica-, olykor alakor- és hajdinalisztből gyúrják, éhínségkor régebben gyékény gyökértörzsének vagy makknak az őrletéből is készült.
·        Burgonyás kenyér: (krumplis kenyér)
·        Gyümölcskenyér: Süteményféle. A nevével ellentétben nem kenyértésztából készül, zsiradékot, cukrot, vaníliás cukrot és egyes fajtáknál élesztő helyett sütőport használnak. Főtt és aszalt gyümölcsöket dagasztanak bele, és úgy sütik.
·        Graham-kenyér: darált (nem őrlött) gabonanemekből erjesztés nélkül készített kenyér.
·        Kukoricás kenyér: Amerikából származik, kukoricalisztből sül.
·        Formakenyér: a kenyértésztát (általában vas) formában sütik meg, így egy négyszögletes, puhább héjú kenyeret kapunk.
·        Korpakenyér  melynek lisztje a korpától nincs teljesen elválasztva.
·        Ánizskenyér: nevével ellentétben nem kenyér, hanem piskótatésztából készített ánizsos teasütemény.
·        "Magos" péksütemények és kenyerek: olyan kenyerek, melyek tésztájába különböző magokat kevernek például szezámmagos, lenmagos, napraforgómagos, tökmagos, stb.
·        Kétszersült (cibak): mint a neve is mutatja, kétszer sütött kenyér. A normál kenyérnél keményebb és nagyon jól kidolgozott tésztából készítik; a sütés utáni napon felszeletelik és a szeleteket kemencében megpirítják (ez a második sütés).
·        Pászka (macesz): kovásztalan kenyér, amit a zsidók ünnepi kenyérként fogyasztanak. Eredete, hogy az egyiptomi kivonulás estéjén a zsidóknak nem volt idejük megkeleszteni a kenyértésztát.
·        Pita: kisméretű, lapos kenyér. Rendes kenyértésztából készül, amiből kis cipókat formálnak majd kinyújtják. Eredetileg forró, lapos köveken sütötték meg, ezért van kilapítva.

Érdekességek:
      A kenyér  latin nevét (panis) Pán istentől vette, vagy azért, mert őt tartották feltalálójának, vagy azért, mert az ő formájára sütötték az első kenyeret.

·       Augusztus 20-i nemzeti ünnepünkön 1949 óta az új kenyér ünnepét is megtartjuk. Nem szokás vagy néphagyomány útján terjedt el, hanem mesterségesen hozták létre. Ünneplése  elfogadott hagyománnyá vált. Az ünnep jelképe a nemzeti színű szalaggal átkötött kenyér.

·       2011 óta minden év augusztus 20-án Pécsett elkészítik a magyarok kenyerétmelyhez a búzát az egész Kárpát-medencéből ajánlják fel, és a program bevételeiből rászorulókat támogatnak, ezáltal kifejezve a magyar nemzet egységét. 

·       Október 16. a Kenyér Világnapja

·       A németországi Ulmban található az egyik leggazdagabb gyűjteménnyel rendelkező Kenyér Múzeum.

·       A londoni British Museum Egyiptom kiállításán 2000 éves búzakenyér látható. 

·       Komáromban, a Monostori Erődben Kenyérmúzeum várja a látogatókat.

Források:
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rodina

https://learningapps.org/display?v=pji0bcokt18 https://learningapps.org/display?v=p5poy54et18